Jak założyć firmę?
Aby zarejestrować firmę można skorzystać z pomocy naszego Biura Rachunkowego EM-KA. Poprowadzimy Państwa przez cały proces związany z rejestracją zarówno jednoosobowej działalności jak i spółek.
Działalność jednoosobowa
Na początek należy wypełnić i złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, za którą odpowiedzialny jest Minister Gospodarki. Wypełniony wniosek składamy w Urzędzie Gminy lub Miasta, pod który podlegamy. Istnieje także możliwość wypełnienia wniosku online poprzez odpowiedni formularz.
Według najnowszych przepisów wniosek powinien zawierać:
- oznaczenie przedsiębiorcy
- numer ewidencji PESEL oraz NIP przedsiębiorcy
- oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy lub jeśli działalność stała jest prowadzona poza adresem, to należy podać tamten adres zakładu
- określenie jaki będzie przedmiot działalności gospodarczej w zgodzie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD)
- wybór formy opodatkowania działalności gospodarczej
- wskazanie daty rozpoczęcia działalności
- adres poczty elektronicznej i numer telefonu przedsiębiorcy
-
Następnie wymagana jest wizyta w ZUS. CEDIG wysyła do ZUS jedynie informację o założeniu nowej firmy, konieczne jest więc osobiste zgłoszenie przedsiębiorcy jako ubezpieczonego wymaganymi ubezpieczeniami rentowymi, emerytalnymi i zdrowotnymi. Zgłosić się do ZUS należy w ciągu siedmiu dni od daty założenia działalności. Istotne jest, aby zgłosić to w ZUS podlegającym naszemu miejscu zamieszkania.
Jeżeli nasza firma będzie zakładana po raz pierwszy, wymagany będzie numer REGON. W ciągu 7 dni od daty przesłania przez CEIDG wniosku do Urzędu Statystycznego otrzymamy numer REGON. Jego status można sprawdzić na stronie CEIDG.
WPIS DO CEIG JEST BEZPŁATNY
Po wpisaniu wniosku o rejestrację, CEIDG sam zajmie się przekazaniem stosownych danych do Urzędu Skarbowego, w którym zawarta będzie forma opodatkowania, jaka została wybrana. Nie ma więc potrzeby fatygować się z tym do US. Należy jednak w tym miejscu zaznaczyć, że przedsiębiorca, chcący zostać płatnikiem VAT musi wypełnić druk VAT-R, a następnie złożyć go w odpowiednim Urzędzie Skarbowym.
Aby przedsiębiorstwo sprawnie funkcjonowało niezbędne jest posiadanie rachunku bankowego. Nie musi to być specjalnie założone na ten cel konto, może to być równie dobrze rachunek prywatny przedsiębiorcy. Przy wyborze banku najlepiej kierować się takimi szczegółami jak: wysokość opłat za prowadzenie, jakość obsługi telefonicznej i internetowej oraz ilość placówek i bankomatów.
Szereg ułatwień w prowadzeniu przedsiębiorstwa
Posiadanie pieczątki firmowej nie jest wymagane, jednak znacznie ułatwia życie przedsiębiorcy. Pomaga w ręcznym wystawianiu faktur lub wizytach w urzędach. Zdarza się, że kontrahenci wymagają pieczątki firmowej dla uwiarygodnienia umowy.
Jeśli decydujemy się na założenie przedsiębiorstwa, którego specyfika branży wymaga posiadania zezwoleń i koncesji musimy się o to zatroszczyć. Bez posiadania wymaganych zezwoleń nie będziemy mogli uruchomić danej działalności.
Bardzo ważnym momentem przy zakładaniu działalności gospodarczej, jest wybór biura rachunkowego, które pomoże nam rozliczyć się z fiskusem. Jeszcze zawczasu warto spotkać się z osobą odpowiedzialną za księgowanie, aby pomogła nam w sporządzaniu wniosków, a także przeanalizuje naszą firmę i pomoże wybrać najkorzystniejszą formę opodatkowania. Kiedy już nasza firma ruszy, to właśnie ta osoba będzie zajmować się prowadzaniem księgowości, warto więc zdecydować się na profesjonalną obsługę.